ליהנות מהכנת שיעורי בית?! כן, זה אפשרי
מחלון ביתי ראיתי את שתי הילדות החמודות.
הן ישבו זו ליד זו על הגדר והכינו שיעורי בית בתורה.
"אז מה התשובה ל-3?", שאלה אחת את השנייה.
"תכתבי: "אהרון אמר למשה ש…" – כך הכתיבה החברה.
את התשובה לשאלה הבאה הן חיפשו יחד בחומש וכתבו מה שכתבו.
הן לרגע נראו רציניות עד מאוד, וברגע השני התגלגלו מצחוק ולא יכלו להפסיק.
ואני הסתכלתי וחשבתי לעצמי: הנה לפניי שתי ילדות, שתי חברות, שההורים שלהן עדיין לא קלקלו את הטבעיות שבה הן מכינות שיעורי בית.
לא פעם מגיעים אלי הורים ושואלים: "איך גורמים לילדה להכין שיעורים בעצמה? היא כל הזמן רוצה עזרה!".
"איך מסבירים לילד שהוא חייב להכין בעצמו את שיעוריו? אני אומר לו שיכין לבד, אבל הוא מתווכח, בוכה וטוען שהוא לא יכול לבדו".
ילד שנשען עלינו, ההורים, זה מכיוון שלמד שאנחנו המשענת שלו. שבלעדינו אין שיעורים. שבזכותנו התשובות נכונות, ושאוי ואבוי אם לא יכין את השיעורים בדיוק כפי שצריך, במקום שצריך, בשעה שצריך ובצורה שצריך.
שתי הילדות שעל הגדר מראות לנו איך ילדים צריכים להכין שיעורי בית. כך, בטבעיות, עם חבר או בלי חבר, על גדר או ליד שלחן, בכתב כזה או בכתב אחר, עם קצת לגלות וקצת להתייעץ.
כשאנחנו, ההורים, נצליח שלא להתערב, הילדים שלנו יכינו את שיעורי הבית שלהם בעצמם.
הם יבחרו את המקום שנוח להם לשבת בו, או אפילו לשכב על הרצפה.
הם ימצאו את העיפרון שמחודד לדעתם מספיק, גם אם לא היה עובר את מבחן העיניים שלנו.
הם יכתבו בחיפזון תשובה לשאלה אחת ובאיטיות תשובה אחרת. וכך הם יגיעו למסקנות של איך צריך להכין שיעורי בית בעצמם.
לפעמים, כל מה שהורים צריכים לעשות זה לזוז הצידה ולאפשר לילדים להסתדר.
יתכן שהמורה לא תהיה מרוצה, ותכעס שהמחברת מקומטת, היא תעיר לילדה וזו תשפר את דרכיה.
יתכן שהמורה לא יאהב את הכתב, הוא יעיר לילד וזה ישפר את דרכיו.
מזה שאנו נתווכח עם הילד ושנכריח אותו להכין שיעורים בדיוק כפי שאנו רוצים – לא יצא שום דבר.
בעצם, רק דבר אחד: נקצץ את הכנפיים של הילד. את כנפי היצירתיות שלו.
אז בואו ניתן לילדים שלנו ללמוד בעצמם. במשך הזמן נוכל להראות להם איך כותבים מהר יותר, איך יוצא כתב יפה יותר. כמה כדאי לחדד את העיפרון, כמה נעים כשיושבים ליד שולחן מסודר.
אבל אם לא נקפיד על דברים שלא עלינו להקפיד עליהם, ואם לא נכביד עליהם יתר על המידה, הם יוכלו, אפילו, ליהנות מהכנת שיעורי בית.
כן. זה אפשרי.
יש לכם שאלות נוספות ? אתם מרגישים אובדי עצות בתחומים מסוימים?
מנוחה פוקס במיזם חד פעמי לטובת הציבור- שיחות ייעוץ טלפוניות
לפרטים נוספים לחצו כאן
הרעיון מקסים ומאוד מתחברת לדברייך אך בפועל יש קושי ליישום שכן אנו חוששים לפערים לימודיים בעיקר בימים אלו של הקורונה. הילדים היו בבידודים רבים, סירבו להצטרף לזום, לא ביצעו משימות וקשה להם נורא החזרה למסגרת. איך לעזור לילד בן 7 שלא רוצה להכין ש.ב, מסרב לכתוב, לא שולט בקריאה כמו שאר חבריו? איך ניישם את הכתוב וניתן לו להיות אחראי לש.ב ובד בבד לא נחשוש שישאר מאחור?…